Op de KBS Bernardusschool vinden wij het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden binnen onze snel veranderende samenleving. De school hecht waarde aan de volgende woorden; geborgenheid, leren, zelfstandigheid, samenwerken, relatie en de 21e -eeuwse vaardigheden.
Op de KBS Bernardusschool geven wij onderwijs dat past bij deze tijd. Je ziet dit terug in onze leeromgeving, de manier van vragen van (ICT) vaardigheden aan kinderen die passen bij deze tijd. De rol van de leerkracht is hierbij van groot belang. Een leerkracht op de KBS Bernardusschool is naast een leerkracht die instructies geeft ook een begeleider voor onze leerlingen en een specialist op een bepaald terrein. Wij werken met onderbouwspecialisten, rekenspecialisten en taalspecialisten. Kenmerkend voor onze school is dat vanaf groep 4 kinderen in hun eigen groep een taal-of rekeninstructie krijgen. Daarna vindt er verwerking plaats op het leerplein. Dit wordt begeleid door een onderwijsassistent. Op het leerplein komen meerdere groepen samen, waardoor kinderen leren om samen te werken, zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen taak.